5 Mayıs 2010 Çarşamba

Mayıs 2010 Vogue kapakları arasında en güzeli hangisi? -1-

Vogue Türkiye'nin Mart ayında çıkan ilk sayısını herkes gibi ben de merakla bekliyordum, hatta Vogue Türkiye'nin çıkışı şerefine heyecana kapılıp, 1970lerde ülkemizde bir Vog İstanbul deneyiminin yaşandığını, sonra bu derginin Vizon'a dönüşerek uzun ve köklü bir geleneği başlatmış olduğunu uzun uzun yazmıştım. Bu kadar bekleyişin ardından işin açığı ben daha gösterişli bir ilk kapak bekliyordum Vogue Türkiye'den ve Jessica Stam'li kapağı ilk gördüğümde yadırgamıştım, ama sıradışı olduğu ilk bakışta bile hemen göze çarpıyordu. Bu arada, "Acaba dünyadaki diğer Vogue edisyonlarının Mart 2010 kapakları nasıl? Acaba bizim Vogue kapağı diğerlerine göre nasıl?" diye sorup cevabını bir yazıda aramıştım.

Bu arada zaman hızla akıp geçti, Mart, Nisan derken Mayıs ayı geldi. Ben yine farklı Vogue'ların bu ayki kapakları nasılmış merakına düştüm. Bakalım nasılmış? ABD, İngiltere, Fransa (Paris) Vogue edisyonları başta olmak üzere, Türkiye de dahil benim saydığım toplam 18 Vogue edisyonu var ve hepsinin kapakları da farklı.


Vogue Türkiye kapak modeli tercihleriyle çokları gibi beni de şaşırtmaya devam ediyor. Ben şahsen kapakta Natasha Poly, Raquel Zimmermann, Hilary Rhoda, Caroline Trentini gibi, New York, Paris, Londra, Milan moda haftalarında en büyük moda markalarının defilelerinde yer alan, dergi kapakları ve editoryalleri parsellemiş güncel süpermodellerden birini göreceğimi tahmin ediyordum, Elise Crombez çıkageldi.

Vogue Türkiye vesilesiyle Elise Crombez'e yakından eğileceğim galiba, ama bu yazıda kendimi Vogue kapaklarıyla sınırlamaya çalıştığım için burada duruyor ve kapağa yoğunlaşmaya çalışıyorum. Tamam, kabul ediyorum, bu da sıradışı, hatta avangard bir kapak. Logo ve yazılarda beyaz rengin kullanılması tarz sahibi bir seçim olmuş. Ne var ki, söylemek zorundayım, bu kapak benim tarzım değil:( Öte yandan, derginin "ıslak baskılı" halini görmüş, elime almış değilim, ama yukarıdaki dijital tarama çıktısı bende sanki 90larda Türk dergiciliğinin en ciddi sorunlarından biri olan düşük matbaa kalitesi, özellikle de flu fotoğraf çıktıları sorunu varmış hissi uyandırdı.
 
Elise Crombez yakından takip ettiğim bir model değil, ama görebildiğim kadarıyla, bundan beş altı yıl önce çok daha gündemdeyken, bir şekilde son birkaç yılda dergilerden ve defilelerde fazla boy göstermemiş, sadece bir iki markanın reklam kampanyalarında yer almış. Vogue Türkiye dışında Elise'nin yer aldığı Vogue kapağı olarak bir tek Vogue Almanya Mart 2008'e rastladım, aşağıda görüyorsunuz. Vogue Almanya kapağı ile son kapağı karşılaştırıyorum da, bence yakın zamanda burnuna ciddi bir estetik yaptırmış!


Şimdi diğer Vogue edisyonlarına göz atmaya başlayabiliriz. İlginçtir, Amerika, İngiltere ve Fransa Vogue'larının üçü de bu ay kapaklarını moda dünyasından değil sinema dünyasından seçmişler.

Vogue Amerikan edisyonu (başka bir deyişle, O'nun içinde ülke adı yazmayan tek, ilk ve orjinal Vogue) kapağını Sarah Jessica Parker'a ayırarak Sex and the City'nin yeni filminin popülaritesinden yararlanmak istemiş. Amerikan Vogue'u için anlaşılır bir tercih, ama bence daha çok Cosmopolitan veya Elle kapağı gibi duruyor.

Bu, SJP'nin Vogue ABD kapağında beşinci yer alışı. Daha önce 2002 Şubat, 2003 Ağustos, 2005 Eylül ve 2008 Haziran kapaklarında yer almış. Ben Mayıs 2010 dahil SJP'li bu 5 kapak içinde en çok 2003 Ağustosundakini beğendim:
ABD gibi İngiliz Vogue'unun kapağında da, moda ikonu olarak tanınan bir sinema yıldızı Gwyneth Paltrow yer alıyor. Gwyneth'in oyunculuğunu, sadelik dolu zarafetini çok beğenirim, ama bu kapaktan nasıl bir modasal sonuç çıkarmak gerektiğini ben doğrusu kestiremedim. Etkileyici bir poz, ama kıyafet? makyaj?




Vogue Paris kapağında bir değil tam altı güzel sinema oyuncusu yer alıyor. Meryl Streep, Julianne Moore, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Naomi Watts ve Penelope Cruz. Siyah-beyaz bir fotoğraf, yoğun göz makyajları dikkat çekiyor, yüzlere düşen keskin gölgeler var. Siyah beyaz portreler insanların karakterlerini çeşitli yönleriyle başarıyla ve dürüstçe yansıtırlar genelde, ama bu fotoğraf fotoşopun fırçasından epeyce bir nasiplenmiş. Meryl Streep dışında herkes bir garip çıkmış, özellikle Kate Winslet ve Naomi Watts...
E bu celebrity geçidinin ardından Vogue Almanya kapağında Victoria Beckham'ı görünce hiç şaşırmıyoruz! Hem o artık, fashion bloggerların bile övgüsünü kazanan bir moda tasarımcısı! Makyaj, styling bence harika, VB ise standart pozlarından birini vermiş. Bence şu ana kadar gördüğümüz kapaklar içinde en güzeli, her ne kadar VB'yi çok sevmesem de, bu kapak.

Bu noktada 18 kapağın hepsini tek bir yazıda sizlere sunamayacağımı anlamış bulunuyorum. Ama hiç olmazsa yarısını tamamlamak istiyorum ve fazla bir yorum yapmadan Yunanistan, Portekiz ve Rusya edisyonlarını sunuyorum. Yunan kapağındaki modelin adını bulamadım, ama Portekiz'de Viviane Orth, Rusya'da Anabela Belikova yer alıyor.


Böylece, farklı ülke ve dillerde yayınlanan 18 Vogue Mayıs 2010 edisyonundan 8'inin kapaklarını görmüş olduk. Benim en beğendiğim kapak işte bu diğer 10 kapak arasında, en kısa zamanda sizlerle paylaşmak dileğiyle...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder