6 Ekim 2010 Çarşamba

Leopar desensiz geçen bir yıl var mı ki acaba arayışı -1986-


Yok yok, hemen peşin hüküm vermeyin, leopar desenlerine karşı özel bir ilgim yok benim! Sadece, moda bloglarında "son birkaç yıldır leopar deseni çok moda," "leopar desenleri geri döndü" gibi yorumları okudukça, beni bir merak aldı, "Acaba leopar desenlerinin moda olmadığı bir dönem var mıydı?" diye, ve araştırmaya başladım.

Aslında konu, leopar desenleri de değil. Leopar desenlerini çıkarın yerine şal desenlerini, mini eteği, vatkalı omuzları veya aklınıza başka hangi trend veya moda akımı geliyorsa onu koyun. Petrol fiyatlarının bir yükselip bir düşmesi gibi, bu trendlerin 10-20-30 yıllık iniş çıkışları nasıl gelişiyor? Leopar desenleri işte burada, kolayca tanınabilir ve ayırt edilebilir olmalarıyla bize yol gösterme potansiyeli taşıyorlar.

Bu yazı dizisi, epey uzun bir yazı dizisi olmaya aday. Nereye kadar götürebilirim, bilmiyorum, ama uzun süredir topladığım görsel malzemeye bakınca, epey bir gider gibime geliyor.

Yapmaya çalıştığım şey şu: Geri dönüp son 30 yıla bakmak, yıl yıl leopar desenlerinin defilelerde, kolleksiyonlarda, moda dergilerinde ve ünlülerin üstünde nasıl yer aldığını izlemek istiyorum. Bir yönüyle, İngilizce "The Leopard Challenge" denecek bir işe kalkışıyorum. Bakalım, leopar deseninin moda olmadığı yıl veya yıllar var mı? Bir de, hangi yılı mercek altına aldıysam, leopar desenlerinin o yıldaki kullanım tarzlarının acaba günümüzden ne farkı var, kendi dönemlerinin karakteristiklerini ne ölçüde yansıtıyorlar, bunları merak ediyorum. Başka bir deyişle, aklımın bir köşesinde "Filanca yıldaki leopar desenli bir kombini bugüne taşısak sırıtır mı?" sorusu var hep.

1986 yılıyla başlıyorum. "Neden 1986?" sorusunun özel bir cevabı yok, öyle denk geldi diyeyim!

Yukarıda, benim en beğendiğim süpermodellerden Paulina Porizkova'yı Vogue İngiltere'nin Eylül 1986 sayısının kapağında görüyoruz. Paulina, eldiveni, şapkası, bluz/ceketi, bileziği ve hatta küpesiyle, leopar desenlerine bulanmış bir şekilde çıkıyor karşımıza. 1980lerde olduğumuzun en önemli ipucu herhalde Paulina'nın saçları ve makyajı.

Fotoğraftaki mankeni tanıdınız mı? Hadi adını şimdilik vermeyeyim, yorumlara saklayayım:) En ünlü süpermodeller listesinin zirvesindeki bu manken, kariyerinin başında, gençliğinin tüm güzelliği ile karşımızda. L'Officiel Eylül 1986 sayısında yayınlanmış bu fotoğraf. Saten elbise YSL. Sağ alt köşedeki yazılardan desenin leopar değil panter olduğunu öğreniyoruz, ama zaten ben "leopar" adı altında tüm yaban hayvanlarının desenlerini ele alıyorum.

Kadifemsi dokusuyla siyah eldivenler, siyah kemer ve büyük siyah şapka harika bir şıklık katıyor kombine, değil mi?


Yine YSL, bu sefer haute couture kolleksiyonundan. Manken Deborah Klein, Vogue Paris'in Eylül 1986 sayısında. Ceketin sol cebinde burnu ve bıyıklarıyla desenin arasından bize göz kırpan vahşi kedi yüzüne dikkat!

Bence bu üç kareden bugüne en rahat ortadakini taşıyabiliriz. Ama diğerlerinden de ilham almak gerek.

Listede 1986 yılına bir çentik atıyor ve ilerliyoruz. Bakalım sırada hangi yıl var?

3 yorum:

  1. vaay güzel bi dizi olacak gibi bekliyorum =)

    YanıtlaSil
  2. leopar deseni hicbir zaman demode olmadi. ama farki kullanim seklinde yatiyor sanirim. cunku eskiden cok kadinsi olarak degerlendiriliyordu. buradaki fotograflarda da kadinsilik ve disilik on plana cikarilmis zaten. 30'lu yaslar ve sonrasinin tercih ettigi bir desen iken simdilerde gerek sokak modasi blog'lari, gerek stil blog'lari ile genclerin de gayet tasiyabildigi bir desen haline geldi. onceden cok iddiali olarak kabul ediliyordu ama artik asil konu iddiali olmak zaten :)) farkli parcalar ile birlestirilerek de gunluk hayatta oldukca rahat kullnilabilmeye baslandi.

    YanıtlaSil
  3. girlshygirlguide, nasıl gidecek ben de merakla bekliyorum!

    Gizem Dalyan, Çok doğru ve yerinde bir yorum yapmışsınız. Katılıyorum. Elbette yıllar boyunca leopar deseninin kullanımı tamamen aynı kalmıştır demiyorum. Yalnız sizin değerlendirmelerinize eklemek istediğim bir şey var. 1986'ya ait bu parçalarda da görüldüğü gibi, saçlar, makyaj, aksesuarlar gibi diğer ögeler kendi dönemlerini yansıtıyor, yansıtmak zorunda. Yani bir anlamda, leopar desenleri her dönemde yeniden yorumlanıyor.

    YanıtlaSil